הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה נוירו-התפתחותית נפוצה הקיימת בכ 7% מהאוכלוסייה. מדובר בהפרעה כרונית אשר לרוב מתבטאת כבר בגיל צעיר, מלווה את הילד לאורך השנים במספר תחומי חיים ומשפיעה על התפקוד שלו במסגרות השונות.
צורת הביטוי משתנה מאדם לאדם, גם באותה משפחה. תסמיני ההפרעה רבים ומגוונים ויכולים לכלול בין היתר חולמנות, איטיות, מוסחות, קשיים בזיכרון, קשיי התארגנות, תנועתיות יתר, אי שקט, תגובות אימפולסיבית וקושי בדחיית סיפוקים. הביטוי של התסמינים הללו משתנה במסגרות השונות.
דוגמאות לצורות ביטוי אפשריות: הגננת בגן תדווח על קושי לשבת בשעת מפגש או בשעת יצירה, קושי בקבלת סמכות, ובדיקת גבולות. בבית הספר ילדים עלולים להתקשות בישיבה בכיתה, הקשבה וביצוע מטלות. האוירה בבית מושפעת משמעותית מהתנהגותו של הילד ההיפראקטיבי. התנהגות אימפוליסיבית וסף תסכול נמוך עלולים לחבל גם בקשרים החברתיים.
הפרעת קשב לא מטופלת עלולה לגרום לפערים בלימודים, חוסר מיצוי הפוטנציאל, תחושת תסכול, פגיעה בביטחון העצמי ובהמשך אף לדיכאון, ייאוש והתנהגות מסוכנת.
מדובר לרוב על שילוב של גורמים גנטיים וגורמים סביבתיים. הבסיס הביולוגי להפרעה הינו חסר של נוירוטרנסמיטור בשם דופמין באזורים מסוימים במוח, אשר להם תפקיד בניהול עצמי, ויסות, בקרה ותהליכי לימוד.
על מנת לקבוע אבחנה של הפרעת קשב וריכוז על הילד לעמוד במספר קריטריונים קליניים כפי שנקבע על ידי האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה ונקבע בספר האבחנות DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of mental disorders) . ניתן לקבוע אבחנה החל מגיל 4 שנים ועד בגרות.
אבחון של הפרעת קשב וריכוז יכול להיעשות רק על ידי רופא מוסמך בתחום, לרוב נוירולוג ילדים או פסיכיאטר ילדים. תהליך האבחון המקובל בעולם נקבע על ידי האגודה האמריקאית לרופאת ילדים (American Academy of Pediatrics). האבחון הינו קליני, דהיינו מסתמך על תאור ממגוון מטפלים (הורים, מורים, גננת, פסיכולוגיים וכו'), מילוי שאלונים ספציפיים, והערכה קלינית של הילד על ידי הרופא. במקרים מסוימים ניתן להעזר גם במבחני קשב ממוחשבים כגון TOVA, MOXO או BRC.
מטרת האבחון הינה לא רק לאבחן הפרעת קשב וריכוז, אלא גם לתת התייחסות למצבים שעלולים להתלוות אליה, או למצבים רפואיים או רגשיים שעלולים "לחקות" הפרעת קשב.
תהליך האבחון במרפאה של ד"ר גבע מתבצע על פני שני מפגשים. במפגש הראשון עוברים ההורים תשאול מקיף על הרקע של הילד/ה כולל היסטוריה רפואית, התפתחותית ומשפחתית. הורים מתבקשים למסור מידע מעמיק על תפקודו של הילד החל מגיל ינקות ועד היום, בכל תחומי החיים ובכל המסגרות בהם פעיל. ההורים מתבקשים להגיע עם שאלונים שמולאו על ידם ועל ידי המחנכת/גננת. לציין כי הילד אינו נוכח בפגישה הראשונה, על מנת לאפשר שיח פתוח וחופשי. בפגישה השנייה ד"ר גבע נפגשת עם הילד ומתרשמת מיכולותיו בתחומים שונים כגון יכולות לימוד (קריאה, כתיבה, חשבון), הרגלי העבודה, יכולות ריכוז, זיכרון וכו'. בנוסף מתקיימת שיחה עם הילד. כחלק מהאבחון מבצעת בדיקה גופנית ונוירולוגית מקיפה. בסיום המפגש מתבצעת שיחה בה דנים על מסקנות האבחון וניתנות המלצות לדרכי טיפול.
בשני שליש מילדים אשר מאובחנים עם ADHD ניתן למצוא מצבים נלווים כגון: לקויות למידה, הפרעות שינה, טיקים, אפילפסיה, חרדה, דיכאון, הפרעות התנהגות ועוד. מצבים אלו משפיעים על התפקוד של הילד, מצריכים התייחסות טיפולית ספציפית והופכים את הטיפול בהפרעת הקשב והריכוז למורכב יותר.
מטרת האבחון והטיפול הינם לשפר את תפקוד הילד ואת איכות חייו בכל ההיבטים, תוך התייחסות לא רק להפרעת הקשב והריכוז אלא גם למצבים הנלווים לה. אופן הטיפול תלוי בחומרה התפקודית ובקשיים אשר מתלווים להפרעת קשב וריכוז. טיפולים אפשריים להפרעת קשב וריכוז כוללים בין היתר טיפולים התנהגותיים/רגשיים, סיוע והתאמות לימודיות וטיפולים תרופתיים על פי הצורך.